Checklista för ett språkutvecklande arbetsområde
-
Finns tydliga lärandemål för både innehåll och språk?
-
Är uppgifter och innehåll kognitivt utmanande?
-
Går upplägget från det konkreta mot det abstrakta?
-
Är innehåll och begrepp anpassade till elevernas språknivå? Förklaras de
tydligt?
-
Knyts begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter?
-
Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras
med stöttning?
-
Får eleverna möjlighet att muntligt bearbeta innehållet?
-
Får eleverna möjlighet att skriftligt bearbeta innehållet?
-
Ges goda möjligheter till interaktion och utvecklande samtal? (Parvis,
smågrupper, lärare-elev, helklass)
-
Stöttas eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen?
-
Stöttas eleverna när de skriver genom att läraren visar modelltexter och leder
gemensamt skrivande?
-
Modelleras och uppmärksammas skolspråk och ämnesspråk?
-
Synliggörs språkliga drag, som till exempel olika texttypers kännetecken och
innehåll?
-
Finns modeller för hur förmågor, till exempel analysförmåga ska utvecklas?
-
Kopplas innehåll till målen? Utvärderas detta? Får eleverna reflektera över vad
de har lärt sig? Hur de har lärt sig?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar