lördag 23 maj 2015

Skolverkets checklista för språkutvecklande arbete


Checklista för ett språkutvecklande arbetsområde
  • Finns tydliga lärandemål för både innehåll och språk?
  • Är uppgifter och innehåll kognitivt utmanande?
  • Går upplägget från det konkreta mot det abstrakta?
  • Är innehåll och begrepp anpassade till elevernas språknivå? Förklaras de
    tydligt?
  • Knyts begreppen till elevernas vardagsspråk och egna erfarenheter?
  • Genomförs undervisningen så att kognitivt utmanande uppgifter kombineras
    med stöttning?
  • Får eleverna möjlighet att muntligt bearbeta innehållet?
  • Får eleverna möjlighet att skriftligt bearbeta innehållet?
  • Ges goda möjligheter till interaktion och utvecklande samtal? (Parvis,
    smågrupper, lärare-elev, helklass)
  • Stöttas eleverna vid läsning av texter innan, under och efter läsningen?
  • Stöttas eleverna när de skriver genom att läraren visar modelltexter och leder
    gemensamt skrivande?
  • Modelleras och uppmärksammas skolspråk och ämnesspråk?
  • Synliggörs språkliga drag, som till exempel olika texttypers kännetecken och
    innehåll?
  • Finns modeller för hur förmågor, till exempel analysförmåga ska utvecklas?
  • Kopplas innehåll till målen? Utvärderas detta? Får eleverna reflektera över vad
    de har lärt sig? Hur de har lärt sig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar